Skrivet av: waberi | september 28, 2009

Skolan

Skolan är människans bästa uppfinning. Men dålig förvaltning av denna eminenta institution kan skada samhället oerhört mycket. De senaste årtionden har visat att skolan som institution har missat fotfäste och inte levererat de önskevärda resultaten. Men vad är det som gick snett?

För att göra en lång historia kort så kan vi försöka analysera situationen utifrån aktörernas perspektiv:

1. Eleverna som är central figurerna tillbringar sina bästa år i skolan. Missionen är att lära sig och utrusta sig för framtiden. De har stor tillit för de övriga aktörerna och förväntar sig bara det bästa. Deras dilemma och frustration ökar när de anser att övriga aktörer inte håller vad de lovar. När de ser et samhälle som inte hyser respekt för skolan och inte prioriterar den trots flödet av miljarderna. När de ser lärare som inte är kompetenta för att sköta jobbet trots gedigna examina. Det är då eleverna vänder skolan ryggen och försöker hitta sina framtider else where. Eleverna vill lyckas. De vill nå stora framgångar. De vill fokusera. Men när skolan har andra prioriteringar så faller inte delarna på plats utan kaos skapas och total besvikelse blir ett faktum.

2. Lärarna är hjältarna som anförtros framtiden. Samhället har stora förväntningar på deras kompetens. De ska forma framtiden. De kan göra det som ingen annan kan göra . De kan skap under. De kan övervinna de största utmaningarna. Eleverna hänger på varje ord som kommer ur deras mun och betraktar de som om de är visdomens källa. Föräldrarna sitter och lyssnar noggrant på deras beskrivningar och analyser och förlitar sig totalt på deras bedömning. Men när dessa abdikerar och visar inte det ledarskap som behövs, när de tappar fokus på det som är egentligen deras uppdrag, nämligen att undervisa och lära, då är katastrofen framme. 

3. Samhället (läs politiker) som är den aktör som ska se till att mekanismen på denna institution fungerar och som ska korrigera och omdefiniera. Denna aktör bör hålla ett öga på de professionella som agerar på skolan så att de inte tappar fokus och ett annat öga på eleverna och deras föräldrar så att de inte vänder skolan ryggen. Denna aktör ska marknadsföra skolan, sätta upp prioriteringarna se till att det är rätt kompetens som finns och tillräckliga resurser används väl. Denna skall inte lägga sig i detaljerna eller ägna sig åt att hitta fel utan uppmuntrar och visar vägen. Denna ska ha högaktning för de övriga aktörer och företräda samhället genom att tala om för skolan vad samhället förväntar sig.

När dessa aktörer återupptar sina roller kan vi vänta oss en vändning i resultaten. De undermåliga resultaten ligger inte i små detaljer här och där. Det ligger inte i segregation eller social status.

Vi behöver nytänkande som baseras på vetenskap och tradition.

Skolan ska ge eleverna hopp. Skolan ska vara en plats där alla hittar sig själva. Skolan är ett lärosäte och inget annat.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: