Skrivet av: waberi | september 26, 2009

Svensk skola

Segregering, decentralisering, differentiering och individualisering – fyra faktorer som tillsammans förklarar varför svenska elever presterar sämre i skolan idag jämfört med tidigt 1990-tal. Detta är skolverkets bedömning.

Vi som jobbar dagligen med skolfrågor har känt till detta sedan tidigare. Även om jag inte håller med hela resonemanget så är det dags att debattera frågan. Det som behövs nu är en ordentlig omstruktrering av den svenska skolan. Lärare och elever bör ta tillbaka sina roller så att skolorna åter blir lärosäten.

Återkommer snarast.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: